gnulinuxfree

GNU/Linux Kullanmıyorum Onu Yaşıyorum

Altı çeşit Xubuntu





GNU/Linux dağıtımlarında hafif ve kullanışlı olması nedeniyle Xfce masa üstleri en çok tercih edilen masa üstü ortamlarından biridir, belki de tercih konusunda birinci sırayı çekiyordur.
Ubuntu'nun desteklediği  aynı zamanda Ubuntu  tabanlı olan Xubuntu dağıtımı bir çok kullanıcının ilk tercihlerinden birisidir. Xubuntu geliştiricisi Xfce oturumunda bir hayli gelişmiş olmasının yanı sıra farklı kullanıcı için geliştirmiş olduğu toplamda altı adet farklı oturum ve kalıplar çıkarıyor. Kendim de zaman zaman bunları dener veya kullanırım. Bu oturum ve kalıplar genelde güncel oluyor, bu yüzden önemini her zaman koruyor.
Bu kısa ip ucundan sonra Xubuntu geliştiricisinin maharetlerinden bahsedeyim.
Herkesin bildiği gibi Xubuntu ana sayfasında temel yani stable kalıplar bulunuyor, diğer üç adet farklı kalıbı geliştirici kendi özel sitesinde paylaşıyor, geri kalan iki adet oturum paketleri ise Ubuntu depolarında bulunuyor. Dediğim gibi bunlar farklı olduğu için kullanıcısı da farklı oluyor.
Ubuntu depolarında bulunan paketlerin biri hafif olması için tasarlanmış,  paketin ismi xubuntu-core, tam bir Xfce yerine sadece önemli paketlerle hazırlanmış.
Diğer paket ise daha hafif olarak düşünülmüş, onun da ismi xubuntu-core, ancak diğer paketi doğrudan kurabilirken, bu paket özel komutla kuruluyor.
Örneğin ilk paket alttaki bildik komutla kuruluyor.
sudo apt install xubuntu-core

İkinci paket yani daha hafif olan ise üstteki komutun sonuna yukarı "^" işareti eklenerek kuruluyor.
Örneğin şu şekil.
sudo apt install xubuntu-core^

Bu iki farklı kurulumun arasında ortalama 200 Mega bayt fark ediyor. Örneğin ilki  700 Mega bayt boyutunda paket kuruyorsa, ikinci kurulum komutuyla 500 Mega bayta düşüyor.
Bu ikisi arasındaki kullanım farkından bahsedecek olursak, ilkinde kullanım için gerekli paketler bulunduğu için yeni kullanıcıların ek bir işlem yapmasına pek gerek kalmıyor. İkincisi ise daha ziyade deneyimli kullanıcılara hitap ediyor. Ancak, ikinci kurulumu biraz araştırmayla yeni kullanıcılar da rahatlıkla kullanabilir.

Şimdi Xubuntu geliştiricinin geliştirdiği üç adet kalıbı anlatmaya sıra geldi.
Geliştirici ikinci komut ile kurulan paketin hazır iso kalıbını yapmış. Kurulu sistemin içine kurmak yerine sadece bu kalıp ile tek sistem kurmayı düşünenler için geliştirmiş. Zaten içeriden yani kurulu başka oturumun içinden oturum kurmak yerine doğrudan sistemi ayrı bölüme kurmak daha makuldur, çünkü kurulu diğer oturum ile nadiren de olsa anlaşamamazlık olabiliyor.
Bu hazır isonun adı da Xubuntu Core olarak geçiyor, ortalama 650 Mega bayt boyutunda. Pencere yöneticisi ve bir panelden ibaret sayılır, metin editöründen özgür sürücüler ve arşiv yöneticisine kadar hiç biri kalıba dahil edilmemiş, paket tercihini kullanıcı seçimine bırakmış.
Bu kalıptan istenen sonucu almak biraz deneyim biraz da şans işi diyebiliriz.

Xubuntu geliştiricisi ayrıca eski makineler için Openbox kalıbı çıkarmış. Bu kalıba da Xubuntu Core gibi neredeyse hiç bir şey eklememiş, bu iso kalıbı biraz daha deneyimli olanlara hitap ediyor. Zaten Openbox normal de deneyimlilere hitap eden bir oturumdur. Bu yüzden geliştiricinin kalıba bir şey eklememiş olması yerinde bir düşünce olmuş. Bu kalıbın adını İcebox koymuş, İce kendi kullandığı bir terim, bu terime Openbox'un son hecesini eklemiş, böylece İcebox adında Ubuntu tabanlı temel bir kalıp geliştirmiş.

Xubuntu geliştiricisinin bunların yanında kendi geliştirdiği daha bir çok yazılımı Ubuntu depolarına eklenmiş, bu da ayrı övgüyü hak eden davranıştır.

Son olarak Distrowatch sitesine eklemiş olduğu Xebian adında bir kalıp daha geliştirmiş.
Xebian, Debian'nın Sid tabanına dayanıyor, o da tam teşekküllü Xfce oturumuna sahip.
Geliştiricinin dediğine göre Debian ile Xubuntu'yu kaynaştırma nedeniyle geliştirmiş. Amacı Xubuntu'ya benzer bir Debian oluşturmakmış, hakikaten bu kalıbı kullanırken Debian ve Xubuntu'yu aynı anda kullanıyormuş hissine kapılıyorsunuz. Xebian bu amaçla çıkarılmış ilk sürüm olmasına rağmen oldukça kararlı çalışıyor.

Altı çeşit Xubuntu'yu kısaca anlattıktan sonra denemek isterseniz alttaki bağlantılardan indirebilirsiniz.

Bu iso Xubuntu'nun temel kalıbı.
Xubuntu 

Xubuntu Core kalıbı.
Xubuntu Core

Openbox kalıbı.
İcebox

Xebian isosu.
Xebian

Xubuntu geliştiricinin komutlarla kurulan olsun hazır kalıpları olsun hepsinde büyük tecrübe olduğunu kullanırken anlıyorsunuz. Altı tane farklı oturum seçeneğin tercihi size kalmış, kolay gelsin.

Altı çeşit Xubuntu Altı çeşit Xubuntu Reviewed by illedelinux on 9/24/2018 Rating: 5

Hiç yorum yok:

home sidebar

Popüler

Kategoriler

Son Yorumlar

Random

Load...
gototop